• Imprimeix

La revista European Public Mosaic centra l’últim número en la formació i l’aprenentatge a les organitzacions públiques

29/11/2018 01:11
11_epum_06

L’Escola d’Administració Pública de Catalunya (EAPC) acaba de publicar el sisè número de la revista electrònica ‘European Public Mosaic (EPuM). Open Journal on Public Service’ amb el títol ‘From training to learning’ i que dedica a la formació i l’aprenentatge en les organitzacions públiques. Inclou cinc articles des de l’Escola Nacional d’Administració de França (ENA), l’European Institute of Public Administration (EIPA), el projecte europeu ACCOMPLISSH i la pròpia EAPC, així com una videoentrevista amb la consultora nord-americana Nancy Dixon que va inaugurar el Congrés EDO 2018. El número també recull les seccions habituals de bones pràctiques, noves tendències i flaixos d’actualitat.  

El consultor pedagògic de polítiques públiques i governança de l’ENA, Jean-Baptiste Pointel, explica el model de formació que promou aquesta institució referent encarregada de reclutar i formar els alts funcionaris del país gal. Entre d’altres, destaca l’enfocament eminentment pràctic de les formacions amb l’abordatge de situacions reals i diàries per mitjà de seminaris de treball i l’ajuda de persones professionals expertes. En aquest sentit, tant el professorat com el currículum formatiu tenen un perfil més executor que academicista.

La sub-directora general de Recerca i de Formació en Alta Direcció de l’EAPC, Eulàlia Pla, i la cap del Servei de Formació en Alta Direcció, Tània Fernàndez, signen un article sobre el marc competencial, l’avaluació i el desenvolupament de la direcció pública professional. Quelcom que l’Escola materialitza a partir de l’elaboració d’un diccionari de competències, l’avaluació del nivell competencial i el disseny d’un Pla de desenvolupament directiu. Les autores exposen els precedents, els objectius i la metodologia emprada per obtenir instruments com el Marc professional de la funció directiva a les administracions públiques, difós aquest mateix 2018.

L’experta en regions i ciutats europees, avaluació i contractació pública de l’EIPA, Gracia Vara, reflexiona sobre la gestió del coneixement, especialment en contextos d’alta mobilitat del personal, progressiva jubilació d’empleats públics i com a motor de motivació, innovació i millora de les organitzacions. En concret, recull els arguments que aporten dos experts en la matèria que van coincidir recentment en un seminari a les Canàries com són Javier Martínez Aldanondo (de les consultores Catenaria i Knoco) i el professor de l’Escola de Negocis de Wiesbaden (Alemanya) Klaus North.

Per la seva banda, un equip internacional encapçalat per la professora i investigadora de la Facultat de Pedagogia de la UB Núria Serrat, dins del projecte de foment de la co-creació en l’àmbit de recerca en ciències socials ACCOMPLISSH, signa una contribució sobre els perfils emergents en la funció directiva i la funció pública a Europa. Àmbits on s’obre camí la cultura de la co-creació a les institucions des d’un enfocament de la quàdruple hèlix: un ecosistema de col·laboració i treball en xarxa integrat per universitats, governs, empreses i societat civil.

La tècnica de formació de l’EAPC Susana Ramírez aborda, al seu torn, la formació dels empleats públics dels ens locals on la complexitat de la gestió del dia a dia fa imprescindible l’actualització professional per incrementar competències i capacitats. Assegura, entre d’altres, que els formadors han de desenvolupar al màxim les seves possibilitats pedagògiques, més enllà de ser mers transmissors d’informació. L’autora explica, entre d’altres, el perfil de formador de l’Escola i apunta alguns dels principals reptes com aprofitar les oportunitats pedagògiques que ofereix la digitalització o aconseguir que la formació sigui un estímul i una font de realització més que una obligació davant els nous reptes laborals.

Tanquen el número les seccions habituals de bones pràctiques, noves tendències i flaixos d’actualitat. Entre les noves tendències destaquen els xatbots en l’àmbit de la formació, l’analítica de dades, els reptes associats a la transformació digital i les eines digitals d’aprenentatge més utilitzades el 2018 en la formació individual, l’entorn laboral i l’àmbit educatiu, respectivament.  

L’EPuM és una publicació periòdica íntegrament en anglès que té per objectiu contribuir al debat internacional sobre gestió pública. De caire divulgatiu, s’adreça especialment a professionals de l’Administració i gestors de serveis públics. La subscripció és gratuïta. Consulteu també els números anteriors dedicats a participació ciutadana, transformació digital, gestió del talent, avaluació de polítiques públiques i gestió de pressupostos públics.

Inclou articles des de l’Escola Nacional d’Administració de França, l’EIPA, el projecte ACCOMPLISSH i l’EAPC