• Imprimeix

L’EAPC destaca l’aposta per incorporar l’evidència en la presa de decisions en el 10è aniversari d’Ivàlua

21/12/2018 08:12
12_jornada_Ivalua

L’Escola d’Administració Pública de Catalunya (EAPC) va participar el 14 de desembre a la jornada ‘Avaluar per millorar. Com fer que les avaluacions millorin la presa de decisions?’ organitzada per Ivàlua a Barcelona en motiu del 10è aniversari de l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques. La sub-directora general de Recerca i de Formació en Alta Direcció, Eulàlia Pla Rius, va intervenir en un dels seminaris per donar a conèixer l’aposta de l’Escola per incorporar l’evidència en la presa de decisions a les administracions públiques catalanes.

Pla va assenyalar que “l’Administració pública ha incorporat l’avaluació però cal fer-ho de manera més sistematitzada i utilitzant-la més com a eina de decisió. Tenim reptes importants al davant per avançar cap a una cultura de l’avaluació a partir de dades estructurades i quadres de comandament basats en indicadors que ens facilitin la presa de decisions. A més a més, hem de dissenyar formació més holística en tot allò que envolta aquest procés de presa de decisions”. En aquesta línia va citar el Marc professional de la funció directiva a les administracions públiques publicat per l’Escola aquest 2018.

L’EAPC en conveni amb Ivàlua impulsa l’avaluació en tres fronts: dins del Pla de desenvolupament directiu, com a contingut de formació per als empleats públics i en el nou model de recerca de l’Escola. En el primer cas es posa èmfasi en l’orientació als resultats, així com en la qualitat i la millora contínua amb l’establiment de sistemes d’avaluació interna i externa en l’activitat diària dels càrrecs directius. També s’ha incorporat i dissenyat l’avaluació en diferents programes formatius de tercer cicle, per a comandaments intermedis i en el catàleg de formació per als departaments de la Generalitat.

En l’àmbit de la recerca, la sub-directora va explicar el canvi de paradigma que impulsa l’EAPC després de constatar els dèficits de les convocatòries anuals de subvencions als treballs de recerca universitaris sobre administració pública. “La recerca feta fins ara per part dels acadèmics era útil pel fet de fer avançar el coneixement però tenia poc impacte en l’Administració i en la societat. El nostre objectiu, en línia amb les directrius europees, és generar coneixement per crear valor públic”.

En aquest sentit, el nou enfocament del programa EAPC motor de recerca passa per atraure l’acadèmia a fer recerca sobre les necessitats reals de l’Administració i impulsar una recerca participativa entre acadèmics, decisors públics, la societat civil i la comunitat educativa. “Avancem cap a la creació d’una comunitat d’avaluació formada per decisors públics i investigadors, i oberta també a la societat civil”, va concloure.

La jornada va comptar amb uns 300 assistents i va ser inaugurada pel vicepresident del Govern i conseller d’Economia i Hisenda, Pere Aragonès, i el president del Consell Rector d’Ivàlua, Frederic Udina. Entre d’altres, va comptar amb les intervencions de la directora general de Pressupostos, Anna Tarrach, el catedràtic d’Economia de la UPF Guillem López-Casasnovas i el director general de la Fundació Nesta al Regne Unit, Geoff Mulgan.

L’Escola impulsa l’avaluació dins del Pla de desenvolupament directiu, en la formació als empleats públics i en un nou model de recerca